خودرو قربانی ریال
یادداشتی از سید امیر یکه سادات به گزارش سرویس اقتصادی منبع خبر، ارزش واحد پول ملی یکی از سنجههای مهم برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور است. به گونهای که با کاهش ارزش ریال، قدرت خرید مردم در همه ابعاد کاهش خواهد یافت. این کاهش توان خرید را میتوان در خودرو، مسکن، بهداشت و حتی سبک […]
یادداشتی از سید امیر یکه سادات
به گزارش سرویس اقتصادی منبع خبر، ارزش واحد پول ملی یکی از سنجههای مهم برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور است. به گونهای که با کاهش ارزش ریال، قدرت خرید مردم در همه ابعاد کاهش خواهد یافت. این کاهش توان خرید را میتوان در خودرو، مسکن، بهداشت و حتی سبک تغدیه مردم نیز مشاهده کرد.
♦️ در این میان برخی از بازارها مانند بازار مسکن و خودرو به دلیل تقاضای روزافزون برای خرید از اهمیت ویژهای برخوردارند و حساسیتها نسبت به آن به مراتب بیشتر از سایر بازارها است. ثبتنام بیش از پنج میلیون نفر برای خرید خودرو در قرعهکشیهای خودروسازان، خود گواه این موضوع است که تهیه وسیله نقلیه از اهمیت ویژهای در میان مردم برخودار بوده و بازار به دلیل کمبود عرضه با سیل عظیمی از تقاضا مواجه است.
♦️ وزارت صمت برای پاسخگویی به این نیاز به دنبال افزایش تیراژ تولید خودروسازان داخلی و وارد کردن خودروهای خارجی ارزانقیمت است اما شرایط اقتصادی، یکی از موانع جدی در راه خرید خودرو است. در شرایط فعلی قیمت خودروهای داخلی و کیفیت آن با انتقادات فراوانی از سوی مردم روبهرو شده، اما باید اذعان کرد ریشه این نارضایتی به شرایط بد اقتصادی کشور برمیگردد و کاهش توان خرید، باعث شده که مردم نتوانند نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.
♦️خرید یک خودروی خارجی مانند محصولات کیا در کشوری مانند کرهجنوبی با سطح درآمد عمومی آنها بهراحتی امکان پذیر است و یک فرد شاغل با استفاده از شرایط و تسهیلات ارائهشده در کمتر از ۲۴ ساعت میتواند خودرو را به صورت قسطی بخرد یا با شش ماه کار کردن، آن را به صورت نقدی خریداری کند. اما این موضوع در ایران به دلیل کاهش ارزش پول ملی و تورم میسر نیست که این موضوع ارتباطی به خودروسازان ندارد، بلکه مستقیما در ارتباط با سطح درآمدها و کاهش مستمر قدرت خرید مردم است.
♦️هرچند خودروهای ایرانی نسبت به خودروهای خارجی به لحاظ کیفیت در رده پایینتری قرار دارند اما باید گفت خودروها داخلی، قیمتی به مراتب کمتر از خودروهای خارجی دارند. به طور مثال؛ خودروی پژوپارس توسط ایرانخودرو با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان عرضه میشود که با احتساب دلار ۳۹ هزار تومانی «در زمان نگارش گزارش» قیمت آن حدود ۵ هزار و ۱۲۰ دلار است. با این رقم در هیچ بازاری نمیتوان خودرو خارجی تهیه کرد. این کاهش ارزش ریال، باعث شده که حتی واردات خودروی خارجی ارزانقیمت نیز پس از تبدیل آن به ریال، به یک خودرو لوکس و دستنیافتنی بدل شود. لذا اولین موضوع این است که باید فکری به حال اقتصاد کشور و افت مستمر ارزش پایه پولی کرد.
♦️برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی نیز باید به سمت بازار آزاد حرکت کرد. خودروسازان در سالهای گذشته به دلیل عدم رقابت و قیمتگذاری دستوری با کوهی از بدهی مواجه بودند که با این بدهی انباشتشده، امکان افزایش کیفیت را نداشتند و با این شرایط به نوعی کنار آمدند. این عدم رقابت باعث شده خودروسازان طی ۴۰ سال اخیر درجا بزنند و ضمن تولید خودروهای ارزانقیمت اما بیکیفیت با موجی از انتقادات از سوی افکار عمومی مواجه شوند.
♦️افزایش بهرهوری در خودروسازان، میتواند اولین گام برای حضور آنها در بازارهای بینالمللی خودرو باشد که این مهم تنها با عدم دخالت دولت در جریان قیمتگذاری و نحوه مدیریت آن صورت خواهد گرفت.