منبع خبر- اهواز(هرمز) شهر روگذرهای زیبا
به گزارش محمدابولیان نوروزی دبیر سرویس پارسی نویسی منبع خبر، اهواز «هرمز»با داشتن ۱۰ دهنه روگذرزیبا بی گمان بیشترین شمارروگذر در خارومیانه را دارد و به همین شوند به شهر روگذر ها شناخته شده است.دراین نوشتارکوتاه روگذرهای این شهربزرگ آمده که ازدیدتان خواهدگذشت. ▫️ روگذرسیاه اهواز در سال ۱۳۰۸ خورشیدی و همزمان با راه اندازی […]
به گزارش محمدابولیان نوروزی دبیر سرویس پارسی نویسی منبع خبر، اهواز «هرمز»با داشتن ۱۰ دهنه روگذرزیبا بی گمان بیشترین شمارروگذر در خارومیانه را دارد و به همین شوند به شهر روگذر ها شناخته شده است.دراین نوشتارکوتاه روگذرهای این شهربزرگ آمده که ازدیدتان خواهدگذشت.
▫️ روگذرسیاه اهواز در سال ۱۳۰۸ خورشیدی و همزمان با راه اندازی راه آهن سراسری ایران بر روی رود کارون ساخته شد.روگذر سیاه نخستین روگذر شهر اهواز بود که به شوند رنگ سیاه بدنه و پایه های آن به روگذر سیاه آوازه پیداکرد.درازای آن یک هزار و ۵۰ با پهنای ۶ گز است.
▫️روگذرسفید اهواز یا روگذر آویزان نام یکی دیگراز روگذرهایی است که از نمادهای شهر اهواز به شمارمی آید.روگذر سفید در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانه کارون ساخته شده است. این روگذر دارای دو قوس سیمانی ۱۲ و ۲۰ گزی است. این روگذر چهارمین روگذر آویزان جهان و نخستین روگذر آویزان در ایران می باشد.درست پس از روگذر های شناخته شده اسپاهان که بیشترآوازه آنها از پیشینه اشان است،این روگذر در ایران نام آورمی باشد.
▫️ساختمان روگذر سوم در شهریور ۱۳۳۶ خورشیدی آغاز شد و در بهمن ۱۳۴۹ گشایش یافت،این روگذر میدان چهارشیر»را به کیانپارس پیوند داده و باجا گرفتن در راه جابجایی کالای وارده بندرشاهپور» امام به دیگر شهرهای کشور جایگاه روگذرویژه ای را بازی می کند. در زمان ساخت این روگذرو برای پیوندآن به راه آهن اهواز،تهران، یک رشته راه آهن برای ردشدن قطار بر روی آن کارگذاشته شد که هرگز سودی ازآن برده نشدوبا بازسازی روی این روگذر در سال ۱۳۸۷ ریل های روی آن برداشته شدند.دربرابر آن روگذر ۴۹۶ گز وپهنای آن ۱۴ گز و ۵۰ گزی با ۱۶ چشمه ۳۱ گزی است.
▫️روگذر نادری:در سال ۱۳۵۴ روگذر چهارم که خیابان س فارسی را به کوی تختی میدان زمان شمار و میدان مولوی را پیوندمی دهد به درازای ۵۷۶ گز وپهنای ۱۶گز و ۷۱ به بهره برداری رسید. هزینه ساخت این روگذر در ۲۳۰ میلیون ریال بوده است
▫️روگذر پنجم در دو باند و برای کاهش بار سنگین روگذر چهارم ساخته شده است که راه خیابان دکتر شریعتی را به شاه راه گلستان پیوندمی دهد. این روگذر در سوم خرداد ماه سال ۱۳۷۵ خورشیدی گشایش یافت.این روگذر میدان جمهوری، پایین خیابان شریعتی (۳۰ گزی) و جاده شهرستان کارون را به میدان دانشگاه و لشکر آبادپیوندمی دهد.روگذر پنجم ۴۸۰ گزدرازا و ۳۰ گز و ۷۰ س پهنادارد. و در آیلندمیان آن لوله آب شهری رد شده است.▫️روگذرششم پرآوازه به روگذر فولاد درپایین شهر اهواز در نیان دو روستای چنیبه در دست چپ کارون و شهر کارون در دست راست رودخانه می باشدو راه ویژه کارخانه های نورد و هنرهای دستی در دو سوی رودخانه کارون است. ساخت این روگذر ۷۴۰ گزی باپهنای ۳۰ گز و ۴۰ گز در خرداد سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در شهریور ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید.
▫️روگذر هفتم یا روگذر«گفتگوی تمدن ها»پیوند میان راه توحید و خیابان شهید چمران (میدان دوم کیانپارس) و بلوار آیت… بهبهانی را پیوند میدهد.ساختمان روگذر یادشده از سال ۱۳۷۵ خورشیدی آغاز و پس از دو سال در بهمن ماه سال ۱۳۷۷ خورشیدی گشایش یافت.درازای روگذر هفتم ۴۹۰ گز است. دارای شش دهنه است که دو دهنه ۱۴۰گز درمیان و دو دهنه ۷۵گز در دو سو و دو دهنه ۳۰ گزی در کنارههای روگذر است. پهنای روگذر ۱۶ گز است که ۱۲٫۵گز آن سواره رو و ۳٫۵ گز آن پیاده رو است که در هرسو ۱٫۷۵ گز است.روگذر هفتم دارای قوسی زیبا است و به شوند اینکه کیان پارس را به بافت پیشین شهر پیوندی دهد، به روگذر گفتگوی تمدن (پیشینه)آوازه یافته است. این روگذر از سوی شهرداری شهر هرمز (اهواز) نورپردازی شده و بزرگ ترین آبشار دست ساز کشور و خاورمیانه در دو سوی آن ساخته شده است و یکی از زیباترین روگذر این شهر به شمار می رود.▫️روگذرکابلی (رشته ی) یا هشتم با دیدگاه آسانی رفت وآمد خودروها وپیوند بخش های میدان زمان شمار و هسته درونی شهر،برنامه ریزی و کارساخت روگذر هشتم از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در اسفند ۱۳۹۰ به پایان رسید.اندازگری این روگذرویژه تر از دیگرروگذر های کارون است و به صورت رشته ی (کابلی) و بی پایه ساخته شده است.این روگذر۶۴۳ گز درازا و ۱۳گز پهنا دارد و در چهار راه (دو راه رفت و دو راه برگشت) ساخته شده است. این روگذر دو پایه بزرگ دارد و تاج روگذر با رشته های استوار به این پایه هاپیوندیافته اند.روگذر هشتم،بخش امانیه را به خیابان زند در هسته شهر پیوند می دهد.این روگذر بزرگترین روگذر کابلی(رشته ی) خاورمیانه به شمار می آید.
▫️بااندیشه کاهش بار سنگین ازروی روگذر سوم،برنامه ریزی روگذر نهم صورت گرفت وکار ساخت این روگذر از سال ۹۲ در بالادست ترین بخش شهر اهواز،پایین تراز روگذر سوم آغاز شد. تا این روگذر میهمان خودروهایی باشد که باآسودگی از بخش های بالادستی شهر، مانند کوی (ملت) مردم و زیتون به کیانپارس بروند،به جای روگذر سوم میتوانند از روگذر نهم استفاده کنند.
▫️روگذر رویش سرزندگی که برای پیاده روی و گذر مردم پیاده و با اندیشه گسترش ورزش وشادی در میان شهروندان روی گذرگاه لوله های آبرسانی دست راست وچپ اهواز ومرز،میان پارک (لاله) گلها تا میان راه (ساحلی) کناره کارون کیانپارس در سال ۹۲ از سوی شهرداری اهواز راه اندازی و به بهره برداری رسید.