پازند: پرداخت هزینه های فدراسیون از جیب ورزشکاران زیبنده متولی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی نیست
رضا پازند نایب رییس سابق فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در گفتگویی با پایگاه خبری منبع خبر پیرامون مسائل حال حاضر این فدراسیون و مشکلات موجود اظهار داشت: طی دوران سرپرستی نایب رئیسی ام در فدراسیون در خصوص مبالغ اخذ شده ی مربوط به حق عضویت ها, گواهینامه های شرکت در مسابقات و یا هزینه های […]

رضا پازند نایب رییس سابق فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در گفتگویی با پایگاه خبری منبع خبر پیرامون مسائل حال حاضر این فدراسیون و مشکلات موجود اظهار داشت: طی دوران سرپرستی نایب رئیسی ام در فدراسیون در خصوص مبالغ اخذ شده ی مربوط به حق عضویت ها, گواهینامه های شرکت در مسابقات و یا هزینه های شرکت در هر رقابت ورزشی, طی جلساتی که بنده نیز حضور داشتم به دفعات مخالفت خود را با این مسئله اعلام نموده ام و معتقدم که هریک از ما به عنوان نماینده قشر ورزشکار موظف هستیم از حقوق حقه اهالی این رشته ها دفاع کنیم و قرار نیست که فدراسیون در شرایط بحرانی ناشی از کمبود نقدینگی دست در جیب ورزشکاران و قهرمانان که در حقیقت صاحبین اصلی این فدراسیون هستند, کرده و از ایشان به انحاء مختلف مبالغی را دریافت نماید.
وی در ادامه افزود: در شرایط حال حاضر, متاسفانه فدراسیون مبالغی اعم از ۲۵۰ هزار تومان حق عضویت, ۳۵۰ هزار تومان بابت گواهینامه شرکت در مسابقات و ۵۰۰ هزار تومان بابت هر بار حضور در رقابت های موتورسواری و اتومبیلرانی از ورزشکاران اخذ می نماید و در مجموع برای هر مسابقه چیزی بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان وجه رایج مملکت از جوانان فعال در این ورزش های پرطرفدار ستانده میشود.
پازند در همین ارتباط تاکید نمود: باید اذعان داشت که اخذ مبالغ اینچنینی به بهانه حضور ورزشکاران در رقابتهای ورزشی توسط نهادی که به همین دلیل و به منظور حمایت از ورزشکاران تشکیل شده است شایسته جوانان و قهرمانان این مرز و بوم نمی باشد.
نایب رئیس اسبق فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ادامه داد: یکی از مباحث جدی در همین خصوص این است که, اگر قرار باشد هیئتهای استانی بخواهند ورزشکاران خودشان را معرفی کنند نهایتا می بایست حق عضویت عادلانه ای از ایشان دریافت نماید و این مطالبات فقط به حق عضویت خلاصه شود, نه اینکه علاوه بر حق عضویت موارد دیگری نیز به طرق مختلف از ایشان دریافت گردد و این شرایط نمونه بارزی از اجحاف واقعی در حقوق ورزشکاران است. البته قطعا تخصیص اعتبار از منابع موجود در فدراسیون برای هیات ها با توجه به نیاز مبرم مالی آنها یک امر ضروری است و باید از منابع مالی تامین شده توسط فدراسیون به آنها پرداخت شود.
مضاف بر این باید پاسخ این مسئله مهم را جویا شد که به راستی مبالغ اخذ شده توسط فدراسیون صرف چه اموری می شود تا آنجا که بنده اطلاع دارم در فدراسیون افرادی وجود دارند که فقط حضورشان در حد نام است و تنها تعداد انگشت شماری حضور فیزیکی داشته و فعال می باشند ولی متاسفانه حقوق های پرداختی برای همه افراد است و همین موضوع فشارهای زیادی بر این مجموعه وارد ساخته است. لذا رییس فدراسیون به جای مدیریت و حذف افراد اضافی که کاری بر عهده شان نیست نباید کمبود نقدینگی موجود را با اخذ چنین مبالغی از ورزشکاران جبران نماید و به همین دلیل اعتراض به حق ورزشکاران در قبال چنین مبالغی کاملاً بجا و مطالبه درست و معقولی به نظر میرسد.
وی در خصوص شرایط فوق اضافه کرد: جا دارد از همین تریبون اعلام نمایم که در تمامی جلسات که در آن دوران شرکت داشتم با حضور نایب رئیس بانوان, مسئول مالی, سرپرست دبیری فدراسیون و خود شخص رئیس فدراسیون همیشه با اینگونه ارقام و اعداد و دریافت ها از جیب ورزشکاران مخالفت خود را ابراز نموده ام.
این قهرمان چندین دوره سال و پیشکسوت ورزش اتومبیلرانی در ادامه با اشاره به مسئله مجوزهای واردات موتورهای سنگین تصریح کرد: همه اعتراضات در خصوص موتورهای سنگین و اختصاص مجوز واردات برای افرادی که ورزشکار یا قهرمان واقعی رشته های فوق نیستند, حق واقعی اهالی این رشته هاست که برای موتور سواری و تعالی این ورزش پرطرفدار زحمات بسیاری را متحمل شده اند. قطعاً مجوز مذکور در ابتدا حقوق حقه ورزشکاران موتورسواری بوده و پس از آن اتومبیلرانی. نکته حائز اهمیت اینکه در شرایط فعلی فدراسیون حاضر به پاسخگویی در این ارتباط نمی باشد و با فرافکنی سعی در حذف معترضین و انکار مسئله فوق و همچنین پنهان در این ارتباط دارد تا این مهم را در سکوت خبری قرار داده و افکار عمومی را از توجه به آن باز دارد.
سئوالی که در این بین میبایست از سوی فدراسیون و رئیس آن به صراحت پاسخ داده شود این است که, اگر واقعاً این مجوزها را به آنهایی داده اید که حقشان بوده است چرا صراحتا و با اقتدار از این عمل دفاع نمی کنید؟ علی ایحال بچه های موتورسواری تازه متوجه شدهاند که این موتورها حقشان بوده و اعتراض شان کاملا بجا, به حق و منطقی می باشد.
وی در ادامه گفت: جالب است بدانید که، فدراسیون در قبال مجوزهای مربوط به موتورهای سنگین تنها مبلغ ناچیزی بابت همیاری دریافت نموده است که چیزی بالغ بر ۱۵ الی ۲۵ میلیون تومان برای هر مجوز می باشد، در حالی که هریک از موتورهای فوق حدود یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارند.
با این حال بهتر نبود از همان ابتدا اعلام میشد که با یک اسپانسر رایزنی شود تا با حمایت مالی ایشان موتورها را وارد میکردند و خود فدراسیون اقدام به فروش آنها می نمود حتی با یک سوم یا نصف قیمت موتور های وارداتی در بازار, و عواید حاصله را به حساب همیاری واریز می نمودند تا اینگونه با مشکل نقدینگی مواجه نشوند که حتی در پرداخت حقوق پرسنل فدراسیون عاجز بمانند و مجبور به دریافت پول از طرق مختلف و جیب ورزشکاران شوند.
سئوال دیگر اینکه, چرا افرادی که در آن زمان با حضور در رسانه ملی برنامه شبکه ۵ سیما و اعلام اینکه مبالغ میلیاردی در این بین مفقود شده و ابراز اطلاع از کم و کیف موضوع مبنی بر اینکه اعداد و ارقام فوق توسط یکسری دلال در بیرون فدراسیون کارسازی شده است، امروز سکوت اختیار کرده اند؟
مضاف بر این، بنده به شخصه در مدت زمان حضور چند ماهه ام در این مسئولیت، متاسفانه شاهد چنین اتفاقاتی نبودهام و مبحثی نیز در هیات رییسه مطرح نشد که مصوب شود و بجز یکی دو جلسه که مقرر شد افرادی که موتور دریافت کردند تعیین تکلیف شوند آن هم به صورت گذرا, شاهد طرح چنین مواردی نبودم.
قطعاً در این مساله مهم که از حقوق حقه همه ورزشکاران رشته موتورسواری محسوب میشود باید سیستم فدراسیون پاسخگوی مردم و افکار عمومی باشد. نکته حائز اهمیت اینکه، آیا فدراسیون در خصوص موتورهای مذکور اطلاع رسانی شفاف و روشنی انجام داده است تا ورزشکاران رشته های موتورسواری و اتومبیلرانی که خواهان موتور سنگین وارداتی بودند نیز اعلام آمادگی نمایند، یا اینکه تنها به یکی دو اطلاعیه در اینستاگرام بسنده شده است آنهم بصورت محدود. شایان ذکر است, اگر در این خصوص از سوی فدراسیون مستنداتی موجود است جهت تنویر افکار عمومی اعلام شود.
واقعیت این است که نباید ورزشکاران موتورسواری که عشق و زندگی شان موتور است برای تهیه ملزومات اولیه ورزششان حدود یک نیم میلیارد تومان پول پرداخت نمایند ولی عده ای افراد خاص و نور چشمی برای علاقه شخصی و منفعت طلبی با رانت و به راحتی موتورهای مذکور را در اختیار داشته باشند آنهم با پرداخت مبالغ بسیار اندک. پرواضح است که, شرایط مذکور مصداق عدالت برای ورزشکاران این مملکت نیست که با این ارقام هنگفت موتور مورد نیازشان را تهیه نمایند.
پازند در پایان این گفتگو تاکید نمود: حرفهای امروز بنده از سر دلسوزی است چرا که در حال حاضر نه در فدراسیون پستی دارم و نه منافعی که بخواهم آن را ارتقا ببخشم.
بنده معتقدم که در این خصوص مسئولین رده بالای وزارت ورزش نباید انفعالی عمل نمایند و شخص وزیر محترم ورزش و جوانان جناب آقای دکتر سجادی که خودش از قهرمانان خوشنام این مرز و بوم است همچنین معاونت قهرمانی وزارتخانه جناب آقای پولادگر که از زحمتکشان عرصه ورزش قهرمانی می باشد که هر دو عزیز برای همه جامعه ورزش کشور شناخته شده هستند, به این مسئله خطیر ورود کرده و حق ورزشکاران را مطالبه جدی نمایند تا پای درد دل اهالی رشته های موتورسواری و اتومبیلرانی بنشینند و فرزندان این مملکت بدون حامی رها نشوند و صدای آنها به گوش مسئولین وقت فدراسیون نیز برسد.
