سیری در تاریخ فعالیتهای رسانه ای در روستاها
یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری منبع خبر، آنچه هویداست و همگان می دانند، قرن بیست و یکم، قرن سرعت انتقالات و ارتباطات است. این مهم در همه عرصه های زندگی محسوس بوده که به وضوع شاهد آن هستیم. یکی از این انتقال های سریع اطلاعات و داده ها اعم […]
یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری منبع خبر، آنچه هویداست و همگان می دانند، قرن بیست و یکم، قرن سرعت انتقالات و ارتباطات است. این مهم در همه عرصه های زندگی محسوس بوده که به وضوع شاهد آن هستیم.
یکی از این انتقال های سریع اطلاعات و داده ها اعم از تصویری، صوتی، نوشتاری و امثال اینها از طریق رسانه معمول در جهان مانند رادیو، تلویزیون، شبکه عنکبوتی نت و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی است.
چنانچه می دانیم قرن بیست و یکم، در حقیقت حرکت از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی است؛
هر جامعه ای که دارای اطلاعات بیشتری باشد، پیشرفت برای آن جامعه متصور خواهد بود.
در این جاست که اطلاعات، دانش و آگاهی، اساسی ترین دارایی انسان ها، ملت ها و جوامع بشمار می آید؛
اطلاعات، یک کالای راهبردی و استراتژیک محسوب گشته و از شاخص های اصلی توسعه یافتگی در میان ملت ها و جوامع است؛
به همین دلیل مفهوم جابجایی در قدرت و جایگزینی دانایی به جای ثروت های مادی و فیزیکی امر پذیرفته شده قرن حال و آینده است.
از مهمترین ابزارهای امروزی دانایی، رسانه ها هستند؛ زندگی در دنیای امروز بدون رسانه قابل تصور نیست. لذا نمی توان نقش رسانه های جمعی و اینترنت را در زندگی امروزی نادیده گرفت ، بلکه باید به دنبال فرهنگ سازی آن بود.
رسانه ها، بویژه رادیو و تلویزیون، تغییرات مهمی را در سیاست، تعلیم و تربیت، بازاریابی، اخبار، فرهنگ توده، زندگی اجتماعی و خانوادگی ایجاد کرده است.
امروزه استفاده از انواع رسانه چون رادیو، تلویزیون، رایانه، تلفن همراه و … جزء انکار ناپذیری از فعالیت های روزانه افراد است و به عنوان منبعی از اخبار باور کردنی، اطلاعات و تعلیمات مهم، آگاهی های دقیق اجتماعی، و برخی سرگرمی های لذت بخش پذیرفته شده است; این عرصه فراگیر و فراشمول در همه نقاط جهان و کشور حتی روستاها و نقاط دوردست هم توسعه یافته است.
روستاها نیز به سنخیت فرهنگ و قدمت تاریخی و فرهنگی و نیازهای اجتماعی جامعه خود که برگرفته از تلاش فرهنگ دوستان روستاها از گذشته هایی که با تربیت و تعلیم دانش آموختگانی در مکتب علوم دینی (مکتب خانه ها و ملا خانه ها) و علوم روز (مدارس امروزی) پیشگام بهره مندی از تکنولوژی و علوم روز ارتباطی بوده است,گواه این ادعا فعالیت های رسانه ای روستاها در قالب های محتلف رسانه ها و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است.
امروزه رسانه های محلی به عنوان مطالبه گران اجتماعی نقش بسزایی در رشد و توسعه جامعه دارند و یکی از مهمترین نیازهای اجتماعی جامعه به شمار میروند
هدایت رسانه ها به عنوان بازوان توسعه ای باید مورد توجه مسئولان محلی و منطقه ای قرار گیرد و ساماندهی و نظام بخشی محتوایی در جهت ایفای واقعی نقش و رسالت رسانه ها باید در اولویت های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.
امروزه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و رویکرد چشم و گوش بینا جامعه با مطالبه گری های درست و معرفی ظرفیتهای موجود در جوامع روستایی و بارور سازی استعدادهای درخشان روستاها در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و … از مهمترین دستاوردهای رسانه های محلی می باشد.
در بخشهای بعدی به رویکردها، دستاوردها و اثرگذاری رسانه های محلی در جوامع روستایی پرداخته خواهد شد.