دانشجو نماد دانش، فرهنگ و فهم جامعه است
یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده به گزارش سرویس اجتماعی منبع خبر, شانزده آذر روز دانشجو، فرصتی مغتنم برای پاسداشت نقش و جایگاه دانشجویان کشور است، دانشجویانی که با پرورش ، علم آموزی در مسیر توسعه جامعه نقشی مهم داشته و دارند و آنهاییکه با سلاح علم ، دانش در اندیشه پروری و تعالی فرهنگی، علمی […]
یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده
به گزارش سرویس اجتماعی منبع خبر, شانزده آذر روز دانشجو، فرصتی مغتنم برای پاسداشت نقش و جایگاه دانشجویان کشور است، دانشجویانی که با پرورش ، علم آموزی در مسیر توسعه جامعه نقشی مهم داشته و دارند و آنهاییکه با سلاح علم ، دانش در اندیشه پروری و تعالی فرهنگی، علمی و دانشی جامعه سنگربانان اصلی جبهه فرهنگی هستند.
دانشجو با آگاهی از علوم روز و پژوهش و تحقیق در تخصص ها در باروری علمی و فناوریهای نوین، در تعالی علمی و فرهنگی جامعه در پیشرفت و رشد جامعه نقش بسزایی دارند.
۱۶ آذر فرصتی است تا در باروری علمی و دانشی دانشجویان کشور با نگاه عمیقتری نگریسته شود.
یکی از مهمترین فرصتها، دیدن دانشجویان به عنوان رکن اثرگذار در تصمیم سازیها و برنامه های اجرایی کشور است.
و مهمترین مطالبه دانشجویان هم مشارکت در امور جامعه از تصمیم سازیها تا تصمیم گیریهاست، چون دانشجو با تحقیق و پژوهش و آگاهی از منابع علمی و تخصصی دنیا در صدد رشد و بالندگی و پویایی جامعه خود گام بر میدارد.
از این سو شایسته است به مهمترین مطالبات قشر دانشجویان توجه جدی شود.
یکی از راههای آشنایی و شناخت مطالبات قشر دانشجویان، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و دیدارهای مستمر مدیران دستگاههای اجرایی کشور با دانشجویان و شنیدن حرفها و مطالبات آنان و اهتمام به پیگیری تحقق مطالبات این قشر در حوزه های مختلف است.
یکی از مطالبات عمومی دانشجویان، ارتقای سطح خدمات اجتماعی دانشجویان و ایجاد انگیزه در جامعه برای توسعه علوم و تحقیق و پژوهش مورد نیاز جامعه در بخش های مختلف با حمایتهای همه جانبه دولت است.
دانشجویان با نگاه باز فاصله های توسعه ای جوامع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار میدهند و مطالبه دارند که این فاصله های توسعهای در کشور هر روز کمتر و حاصله ان جامعه ای پویاتر و چابکتر و بروز تری داشته باشند.
پیگیری مطالبات جامعه با نگاه های علمی و دانشی دانشجویان در حوزه های زیر ساختی، پیشرفتهای علمی و تخصصی و….از سوی دولتها با بکار گیری از توان و ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشگاههاست.
دانشگاه و دانشجو مطمئنترین مشاورین مدیران در برنامه ریزی و اجرای برنامه ها در حوزه های مختلف هستند و بهره گیری از این ظرفیت ، یعنی کاهش وابستگی های علمی به خارج از کشور ، همین است که در حوزه های دانش بنیان و پیشرفتهای نائل آمده در بخش های دفاعی و امنیتی و … زیر ساختها با اتکا به این ظرفیتها کشور عزیزمان را در جایگاه های علمی در سطح جهان و منطقه برجسته کرده است.
این همه ظرفیتها و پیشرفتها نتیجه رشد علمی دانشجویان می باشد.
توجه مدیران کشور به این قشر و شنیدن حرفها و مطالبات آنان میتواند زمینه های پیشرفت بیشتری و راهکارهای برون رفت از مشکلات فرا رو در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی را بیش از گذشته فراهم آورد.
این توجه و نگاه فقط نباید در گفتمانها عنوان شود بلکه باید در متن امور مدیریت جامعه از برنامه ریزی تا اجرا با استفاده از ظرفیت های علمی و تخصصی دانشجویان دیده شود.
ایجاد فضای باز آزاد اندیشی، مشارکت دهی در امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میتواند تحقق بخشی از مطالبات این قشر باشد.
حضور موثر این قشر در مشارکتهای اجتماعی به عنوان راهنمایان و اندیشه ورزان جامعه، میتواند بخشی از دغدغه های مدیریت کشور را مرتفع نماید.
امید و انتظار است تا با برنامه های مناسب فاصله مدیران با این قشر تاثیر گذار کاهش و بهره مندی از توان اندیشه ای آنان در امور کشور افزایش یابد.