پازند: فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی هر چه سریعتر باید از وضعیت نابسامان فعلی خارج شود
نایب رئیس سابق فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در دومین بخش از گفتگو با پایگاه خبری منبع خبر در خصوص موانع موجود بر سر راه پیشرفت این فدراسیون اظهار داشت: مسئله حائز اهمیتی که در دوره فعلی مدیریت فدراسیون در حال انجام است این است که, یکسری روئسای هیئت های استانی به فراخور مسئولیتشان نظرات و […]
نایب رئیس سابق فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در دومین بخش از گفتگو با پایگاه خبری منبع خبر در خصوص موانع موجود بر سر راه پیشرفت این فدراسیون اظهار داشت: مسئله حائز اهمیتی که در دوره فعلی مدیریت فدراسیون در حال انجام است این است که, یکسری روئسای هیئت های استانی به فراخور مسئولیتشان نظرات و انتقاداتی دارند که متاسفانه بلافاصله پس از اظهار نظر و ابراز مخالفت با ساختار فکری و مدیریتی رئیس فدراسیون, به انحاء مختلف تهدید و یا تعویض می شوند. این در حالی است که انتقاد حق طبیعی هر شهروند و ورزشکار ایرانی در هر مقام یا مسئولیتی است. ولی آقای مازیار ناظمی به هیچ وجه انتقاد پذیر نیست و در حقیقت یک محیط مملو از فشار را در فدراسیون حکم فرما کرده اند تا حق هرگونه اعتراض را از منتقدین سلب نمایند.
در همین ارتباط باید به رییس هیات استان سمنان اشاره نمایم که صراحتا به رئیس فدراسیون اعلام کردند بودجه لازم را بدهید تا مسابقات برگزار نمایم, زیرا از حساب شخصی ام نمی توانم هزینه این سنگین این رقابت ها را پرداخت کنم و در پاسخ به این عمل ایشان رئیس فدراسیون سریعا با هماهنگی اداره ورزش و جوانان سمنان به او اعلام کردند با توجه به اینکه نمی توانید مسابقات را برگزار کنید برکنار می شوید.
آیا این حق رئیس هیات است که بدون هیچگونه چشمداشت و حقوقی با عشق و علاقه و از سر دلسوزی برای جوانان این مملکت تلاش کنند و خاک این ورزش را بخورند و در کمال ناباوری به دلایل غیر منطقی و سلیقه نگری رئیس فدراسیون برکنار شوند. آیا با توجه به شرایط فعلی حاکم بر این مجموعه از این پس انگیزه ای برای ادامه کار روئسای هیات ها باقی خواهد ماند.
وی در ادامه تصریح کرد: در جایی دیگر, در مورد رئیس هیات استان کرمان که مسابقه ای را به علت اختلافات موجود کنسل کرده و یا به تعویق انداخته بود, متاسفانه رئیس فدراسیون برای دبیر هیئت مذکور که با فدراسیون هماهنگ بوده شرایطی را ایجاد کرد تا در پیج اینستاگرام فدراسیون اقدام به مصاحبه علیه رییس هیات مذکور نماید. براستی این چه مدیریتی است که وقتی می خواهید رییس هیاتی را تغییر بدهید, دبیرش را مقابل او قرار می دهید تا در صفحات رسمی فدراسیون علیه زیر مجموعه فدراسیون یعنی رییس هیات مذکور صحبت کنند. ولی به این همه اعتراض در خصوص خودتان و نحوه عملکردتان نه توجه می کنید و نه در فضای رسمی و پیج اینستاگرام فدراسیون پاسخ افکار عمومی و قشر مطالبه گر ورزشکار را می دهید.
رضا پازند در ادامه گفت: این شرایط در حقیقت گواه این واقعیت است که رئیس هیاتها و کمیته های فدراسیون اگر با رییس فدراسیون هماهنگ نباشند و یا اعتراضی داشته باشند با یکسری رایزنی ها و دلایل غیر منطقی و تصمیمات فردی تعویض خواهند شد. آیا این شرایط مصداق برقراری دمکراسی است و به نوعی دیکتاتوری محسوب نمی شود؟ یعنی هیچ فردی اعتراض نکند و هیچ کسی حق انتقاد ندارد!
این قهرمان صاحب نام ورزش اتومبیلرانی اضافه کرد: یکی دیگر از بحثهایی که در دوران مسئولیتم در فدراسیون, مطرح بود این است که کارت عضویت هیئت استان از آن گرفته شود و متاسفانه روئسای هیئت های استان ها از مسئله فوق اطلاع چندانی ندارند و بنده به شدت مخالف این موضوع بودم. چرا که اگر قرار باشد روسای هیات های استانی کارت هم صادر نکند پس دیگر چه اختیاراتی خواهند داشت. اگر این طور باشد باید به آنها بگویید حتی برای اعضای هیئت نیز خودتان ابلاغ نزنید تا ساختار سازمانی هم در این فدای دیکتاتوری و خودکامگی دوستان شود. در حقیقت این عمل فدراسیون مصداق این واقعیت است که, فقط رئیس فدراسیون قدرت مطلق را داشته باشد و بقیه همه سکوت کنند و گوش به فرمان ایشان باشند.
پازند خطاب به روئسای هیات ها اعلام نمود: روئسای هیئت استان ها به این موضوع دقت کنند و در مقابل آن سکوت اختیار ننمایند که افرادی که به یک شخص رای دادند و الان به این علت که فهمیده اند یک سر اشتباهاتی داشته و یا در زمان انتخابات یکسری قول هایی به آنها داده شده که جامه عمل به آن را پوشانده نشده است, خیلی راحت جابجا می شوند. در این ارتباط همه متوجه شدند که فدراسیون کارهایش فقط در حد شو و نمایش دنبال می شود. مثلاً یک جای کوچک را در پیست آزادی درست کردند در همین ارتباط چندین ده بار مانور تبلیغاتی داشته اند. وقتی یک جرثقیل را در پیست می آورند تا یک کانکس فلزی را جابجا کند و آن را در بوق و کرنا جار می زنند و در سایت فدراسیون و پیج اینستاگرام فدراسیون درج می کنند که “کار به عمل برآید” و یا “کارهای عمرانی”، باید خدمت ایشان عرض کرد که این فعالیتها قبلاً هم انجام میشد ولی این گونه روی آنها مانور تبلیغاتی صورت نمی گرفت, چون اینگونه کارها از وظایف ذاتی فدراسیون به شمار می رود و نیاز به این حجم از تبلیغات احساس نمی شد.
مضاف بر این, ورزشکاران این فدراسیون همه افرادی باتجربه هستند که هر کدام از سابقه ای بیست و چند ساله در رشته تخصصی خود برخوردارند و به خوبی از این مسائل آگاهی دارند که این گونه کارها فعالیت عمرانی منصوب نمیشوند. چرا که فعالیت عمرانی ذات خودش را دارد و همه به خوبی فعالیت عمرانی میشناسند و قطعا قرار دادن یک فنس آن هم در سطح محدود فعالیت عمرانی محسوب نخواهد شد. چرا که آنها عمرشان را در این کار گذاشته اند و با فعالیتهای عمرانی و توسعه به خوبی آشنا هستند و اینگونه مانورها تنها شوی تبلیغاتی قلمداد می شود. در واقع نباید به شعور جامعه ورزش بی احترامی شود و جلوی انتقاد منتقدین به طور کلی گرفته شود. به طوری که اگر کسی که بخواهد در فدراسیون یا هیات های استانی سمتی داشته باشد فقط باید سکوت کند و بله قربان گو باشد وگرنه با یکسری نامه نگاری ها و رایزنی ها تغییر می کند.
نایب رئیس سابق فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در ادامه اذعان داشت: فدراسیون کمیته ای دارد به نام کمیته بازاریابی و تبلیغات که وظیفه ذاتی اش این است که دنبال اسپانسر باشد و کارهای تبلیغاتی و بازرگانی انجام بدهد تا سود دهی خوبی برای این مجموعه به همراه داشته باشد و بتواند هزینه های مالی اش را به سهولت پوشش دهد.
متاسفانه شخصی را که ایشان به این سمت منصوب نمودند هیچ کاری برای این کمیته انجام ندادند و در زمان حضور بنده ایشان در جلساتی که حضور داشتند می گفتند که کمیته های دیگر باید نقدینگی وارد فدراسیون کرده و یا خودشان از جیبشان هزینه کنند. همچنین پا را فراتر گذاشته و به صراحت اعلام می نمودند که اعضای کمیته های فدراسیون میبایست اسپانسر به کمیته بازاریابی و تبلیغات فدراسیون معرفی کنند تا این کمیته بتوانند از نقدینگی های جذب شده برای فدراسیون هزینه نماید.
جالب است بدانید که, رئیس کمیته بازاریابی و تبلیغات که همزمان ریاست کمیته دریفت را نیز عهده دار بودند, مسابقه ای را برگزار کرده است و در حالی که قرار بود خودشان اسپانسر بیاورند و برای فدراسیون درآمدزایی کنند در کمال تعجب برای برگزاری رقابت فوق صورتحساب و فاکتور آورده که این مبلغ هزینه شده و باید به من پول پرداخت کنید. در حالی که خود ایشان متولی ورود اسپانسر و نقدینگی به فدراسیون می باشد. علی ایحال این تناقضاتی که در فعل و عمل مسئولین فدراسیون مشاهده می شود واقعاً باعث تعجب و حیرت همگان شده است شما شخصی را آوردید و مسئولیت کمیته بازاریابی و تبلیغات به ایشان می دهید تا برای فدراسیون کسب درآمد کند آن هم جذب منابع از خارج از مجموعه, حالا همان فرد برای برگزاری یک روز مسابقه از فدراسیون تقاضای پول بابت هزینه هایش کرده است.
جالب است همین فرد به فاصله خیلی نزدیک و پس از آن به ریاست یکی از کمیته های تخصصی رشته اتومبیلرانی به نام کمیته دریفت منصوب می شود در اینجا باید گفت که, اگر ایشان در رشته بازاریابی و تبلیغات تخصص دارند چرا باید در کمیته دریفت نیز مسئولیت بگیرند چرا که کمیته دریفت یک کمیته ورزشی و تخصصی است و حضور یک فرد متخصص و تمام وقت را طلب می کند. این مسائل اتفاق میافتد که ما اعلام میکنیم هیچ شایستهسالاری در فدراسیون وجود ندارد.
مضاف بر این, رئیس سابق کمیته دریفت فردی کاملاً ورزشی و حرفه ای و محبوب همه ورزشکاران اهالی این ورزش بوده است که وقتی شرایط موجود فدراسیون و نحوه عملکرد رئیس فدراسیون را مناسب ندید و در این خصوص مراتب اعتراض خود را به مسئولین فدراسیون اعلام نمود و نتیجه ای نگرفت بصورت یکطرفه با فدراسیون قطع همکاری نمود, ولی رئیس جدید این کمیته در کلاس هایی که خودش شرکت می کرده مقام اولی ندارد و از کمترین محبوبیتی نیز برخوردار نیست. فقط از طریق یک سری ارتباطات سکان دو کمیته مهم را با فاصله زمانی اندک در اختیار گرفته است فلذا می توان گفت, همین مسائل باعث شده است ورزش ما به این حال و روز بیفتد و روز به روز بدتر از گذشته شود.
وی افزود: باید دید حقوق هایی که پرداخت می شود در مجموع چه مبلغی است و آن را چگونه محاسبه می کنند. این مباحث جای سئوال دارد و باید روسای هیئتهای استانی در مجامعی که برگزار میشود آنرا مطرح می کردند.
منتهی ایشان مجمع را وبیناری برگزار کردند و در خلال آن به رئیس هیات هایی که قدرت بیان مشکلات و انتقادات را داشتند اجازه اظهار نظر نداده و تصویر ایشان را در وبینار بالا نیاوردند. یعنی از قبل هماهنگ شده بود که بالا نیایند و فقط به یک هیات آن هم برای مدت زمانی بسیار کوتاه حق صحبت کردن داد ولی در زمان انتقاد ایشان, سریعا توسط مدیر وبینار صحبتش قطع شده و اجازه ادامه صحبت به ایشان داده نشد.
جالب است تنها سه الی چهار رئیس هیات که با خودشان هماهنگ به جلسه داخلی مجمع با حضور رئیس مجمع دعوت شدند. در حالی که این حق برای همه یکسان است و میبایست بقیه هم باید فرصت صحبت و اظهارنظر داشته باشند. در حال حاضر باید سئوال کرده که, منتقدین کجای کارند و کجا باید حرف بزنند؟ قطعا این شرایط به گونه ای پیش می رود تا جلوی حرفهای اعتراضی را گرفته و حق انتقاد از همه رئیس هیئت ها و اهالی این رشته سلب شود همچنین صدای مخاطب را ساکت کرده و خودشان به صورت یکطرفه هرگونه که دوست دارند حرف بزنند و عمل کنند و در این بین خواسته های به حق ورزشکاران و اهالی واقعی این ورزش ها نیز در کمترین درجه اهمیت قرار بگیرد.
رضا پازند نایب رئیس سابق فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در پایان تاکید کرد: به راستی این شرایط در کدام سیستم مدیریتی قابل قبول است و اگر اهالی رشته های موتورسواری و اتومبیلرانی, کارشناسان و مسئولین و مدیران کلان ورزش کشور در سطح وزارتخانه, مجلس و دولت به این مسائل دقت کنند, به خوبی متوجه میشوند که در این بین سوء مدیریت رئیس فدراسیون و مجموعه تحت امرش به وضوح مشهود است و همکاری و همدلی موثری میان رئیس فدراسیون, ورزشکاران و روئسای هیات ها در این بین مشاهده نمیشود. امیدواریم که مسئولین صدای اهالی این رشته را به خوبی بشنوند و تصمیم جدی برای آینده رشته های موتورسواری و اتومبیلرانی که در واقع رشتههای پرطرفداری هستند و در میان مردم مقبولیت دارند اتخاذ نمایند, تا هر چه سریعتر از وضعیت نابسامان فعلی خارج شوند و آرامش به این ورزش ها باز گردد.