دانش آموزان، باید قادر باشند دانش خود را در راستای مسئولیت اجتماعی، به کار بگیرند
به گزارش پایگاه خبری منبع خبر و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،یوسف نوری در آیین تجدید دانشآموزان دختر پژوهشگر که با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، ضمن تبریک به دانش آموزان پژوهشگر و آرزوی موفقیت برای […]
به گزارش پایگاه خبری منبع خبر و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،یوسف نوری در آیین تجدید دانشآموزان دختر پژوهشگر که با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، ضمن تبریک به دانش آموزان پژوهشگر و آرزوی موفقیت برای آنان در مراحل زندگی، اظهار کرد: هفته پژوهش، به عنوان نمادی است که با برنامه ریزی دقیق و صحیح آن، قادریم تصویری از تمام فعالیت های پژوهشی انجام شده در نظام آموزش و پرورش را نشان دهیم.
نوری با اشاره به سطوح مختلف یادگیری، تصریح کرد: به طور کلی در جوامع مختلف یادگیری در ۴ مرحله «دانش»، «مفهوم»، «تجزیه و تحلیل یا کارآفرینی» و «کاربردی یا عملکردی» تعریف شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مرحله اول یادگیری، «سطح دانش» است که به آن «سواد اسمی» گفته می شود و نسل اول مراکز آموزشی که تنها «آموزش محور» بوده و بر اساس حفظیات کار می کنند در این مرحله قرار دارند.
وی گفت: سطح دوم یادگیری، «سطح مفهومی» تعریف شده است؛ در این سطح دانش آموزان در مورد آنچه که خوانده اند، به فهم کامل می رسند و آن را درک می کنند.
عضو کابینه دولت سیزدهم مرحله سوم یادگیری را «مرحله تجزیه و تحلیل» دانست و افزود: در مرحله تجزیه و تحلیل، دانش آموزان به «قدرت تخیل ذهنی» در مورد دانش آموخته شده، می رسند و قادر به انسجام ذهنی درخصوص مطالب آموخته شده هستند.
وی گفت: در نهایت سطح چهارم و کامل ترین سطح از سطوح یادگیری، «سطح چندبعدی» است که در این مرحله دانش آموزان قادر خواهند بود علاوه بر پژوهش، به عملکرد هم برسند و دانش آموخته شده را در زندگی خود و اطرافیانشان به کار ببندند.
نوری با تأکید بر «مسئولیت اجتماعی» هر فرد در جامعه ادامه داد: وقتی دانش آموزان دانش خود را در راستای مسئولیت اجتماعی، به کار میبرند، به مرحله « سواد چند بعدی» رسیده اند، که در حال حاضر نسل چهارم مراکز آموزشی با مسئولیت اجتماعی اداره می شود.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به همدلی و همکاری مردم با پرستاران و کادر درمان بیمارستان ها در ایام کرونا، گفت: در ایام کرونا، با عدم وجود واکسن بسیاری از افراد متعهد جامعه در کنار پرستاران و کادر درمان بیمارستان ها، به صورت داوطلبانه کمک می کردند و این همان مسئولیت اجتماعی است که باید مدارس را به این سمت سوق دهیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در ابتدای دهه ۸۰بحث «جنبش نرمافزاری» و «تولید» را مطرح کردند که به دنبال آن کارهای بسیار خوبی انجام شد و امروز در کشور توانستیم شاهد پرورش جوانانی باشیم که ما را در بحث هایی مانند «انرژی هسته ای» به قله برساندند و از این نسل در جمهوری اسلامی بسیار وجود دارد.