کد خبر:5295
پ

شاهنامه و فرودسی از نگاه شاهنامه پژوهان

بخش نخست: ▫️ گستره کنونی ایران وامدار فردوسی است کاری از دبیر سرویس پارسی منبع خبر محمد ابولیان نوروزی نوربخش احمدزاده پژوهشگر و روایتگر میهنی شاهنامه باپیوند شاهکار فردوسی برمیهن دوستی ایرانی گفت:اگر شاهنامه نبود،پیشینه ایران راه دیگری می رفت و امروز گستره ی به نام ایران نمی ماند،به همین شوند ما وامدار فردوسی هستیم […]

بخش نخست:
▫️ گستره کنونی ایران وامدار فردوسی است
کاری از دبیر سرویس پارسی منبع خبر محمد ابولیان نوروزی
نوربخش احمدزاده پژوهشگر و روایتگر میهنی شاهنامه باپیوند شاهکار فردوسی برمیهن دوستی ایرانی گفت:اگر شاهنامه نبود،پیشینه ایران راه دیگری می رفت و امروز گستره ی به نام ایران نمی ماند،به همین شوند ما وامدار فردوسی هستیم و او سخنگوی پیروزی نیکی بر بدی است.
وی باپیوند به شیوه سرایش در زبان پارسی و دیگر کشورها می گوید:در فرهنگ های دیگر سرایش را برای شیرینی آنی و هنری می خواننداما در سروده های سرایندگان بزرگ پارسی گوی می آموزیم که بوده ایم و در جهان امروز باید چگونه رفتار کنیم.این پژوهشگر ادبی افزود: سروده های پارسی برایند پختگی پیوسته نژاد ایرانی در سرزمین پر چالش و…جنگ خیز ایران بوده و مردمان ایرانی زبان سرایندگان را به نام یک سپر و پدافند بر خود پوشانده است.احمدزاده همچنین درباره ساختارسینمایی ونمایشی شاهنامه افزود:بیش از یک سده ازپیشینه آفرینش سینما می گذردامابیش ازهزار سال پیش، فردوسی درسرودن شاه نامه ازشگرد هایی سود برده است که همانندی زیادی به دکوپاژ یک فیلمنامه دارد.چهره پردازیِ و نشان دادن کنش و واکنش شاهنامه از ویژگی های شاه نامه است که در جای جای آن به چشم می خورد.این شاهنامه پژوه باپیوندبه روانشناسی شایسته چهره ها در شاه نامه گفت:شاهنامه سرشار از داستان های دیدنی،چهره های استوار و جایگاههای دراماتیک( اندوه انگیز)و پرکشش است که با داشتن نماد ایرانی، نمونه هایی برای خوانشگر جهانی است.
وی یادآور شد: شاه نامه نسک جهانی و با پیامی جهانی است که باید برای بیننده جهانی بازخوانی شود. در این یک سده، در کشورهای گوناگون،فیلمسازان و کارگردانان دوستداران به ادبیات میهنی، به شیوه رودرو،وبا برداشت آزاد و..از حماسه های میهنی خود سود برده اند اما در ایران کمتر با آنها روبرو بوده ایم و شوربختانه سینمای امروزی ماپیوندی با گنجینه های پرمایه داستان های میهنی و فرهنگی ادبی نداشته است.

منبع
پارسی نویسی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید