جوادی: آیا دهیاری پست حاکمیتی است / عدم امنیت شغلی دهیاران و دهیاران بدون پشتوانه؟
✍یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده سردبیر منبع خبر ✅سخنی با سازمان امور اداری و استخدامی/ وزیر کشور / سازمان امور شهرداریها و دهیارها / معاون رئیس جمهور در امور روستاها/ شورای عالی شهر و روستا…. 🎤با اجرای قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا در طول ۶ دوره از گذشته تا کنون ، با انتخاب اعضای […]
✍یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده سردبیر منبع خبر
✅سخنی با سازمان امور اداری و استخدامی/ وزیر کشور / سازمان امور شهرداریها و دهیارها / معاون رئیس جمهور در امور روستاها/ شورای عالی شهر و روستا….
🎤با اجرای قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا در طول ۶ دوره از گذشته تا کنون ، با انتخاب اعضای شورای اسلامی هر روستا ، دهیار را انتخاب و مسئولیت امور اجرایی روستا را عهده دار میشود.
👈این در صورتی است که رسمی ترین نهاد دولتی در انجام امور مدیریتی در روستا دهیاری و دهیاران به عنوان بالاترین مسئولان محلی به شمار میروند.
✅سئوال اینجاست ؟؟؟
👈اگر پست دهیاران حاکمیتی است، پس چرا شغل حاکمیتی، چون سایر کارکنان دولت از امتیازات شغلی و امنیت شغلی برخورد نیستند؟؟
👈یعنی اینکه دهیاران مشاغلی معلق دارند که با تصمیم ، رای و نظر اعضای شوراهای اسلامی روستاها در مدت محدود در این پست حاکمیتی فعالیت دارند و دارای تزلزل در استخدام ، عدم ثبات و امنیت شغلی مواجع می باشند ؟؟؟
🎤دهیاری شغل و مسئولیتی است که پس از انتخاب شوراهای اسلامی، در یک فرایند سخت استخدامی از استعلامات دستگاههای امنیتی ، حفاظتی ، قضایی، تا گزینش اداری و حکم رسمی تصدی پست از سوی بخشداری شهرستانها صورت میگیرد.
👈حتی و شاید فرایندی سختتر از استخدام رسمی کارکنان دولت ….
🎤سوال اصلی این کلام اینجاست ؟؟؟؟
👈چرا پس از خدمت در محدود زمانی با انتخاب شوراهای اسلامی ، بلا تکلیف رها میشوند و عملا هیچ نوع رابطه استخدامی ندارند ؟؟؟؟
🎤این در حالی است که تجارب بسیار مفیدی را بدست می آورند و از مجموعه قوانین، مقررات ، روابط و مناسبات اداری برخوردار میشوند و میشود با یک برنامه ریزی جامع و دارای مدیریت از توانمندیها، ظرفیتها ایجاد شده در مدیریت روستاها بهره مفید برد.
👈 نه اینکه نهال رشد کرده اداری و مدیریتی با نظر چند عضو شورای اسلامی از گردونه خدمتی خارج شود این نه تنها آسیب مدیریتی بر بدنه اجرایی دولت در مهمترین و موثرترین نهاد حاکمیتی کشور وارد میشود و بواقع محلی برای آزمون و خطای محسوب میشود و هیچ ثباتی بر مدیریت و نظارت آن در روستاها نمی باشد.
🎤آسیب های این بی ثباتی در مهمترین جایگاه حاکمیتی
۱. بی ثباتی در مدیریت و عدم توان برنامه ریزی مدیریتی در افق چند ساله و میان و دراز مدت
۲. شناوری در تصدی مسئولیت و رعب هر لحظه برگشت نظر شوراهای اسلامی از ادامه مسئولیت دهیاران
۳. آزمون و خطا بودن جایگاههای حاکمیتی دهیاران و تابعیت نظرات شوراهای اسلامی بدور از مجموعه سیاستهای دولت و مجلس در اداره امور حاکمیتی روستاها
۴.سرگردانی و بلاتکلیفی دهیاران برای برنامه ریزی زندگی ها و مدیریت خانواده ها ،چون هیچ تکلیفی قانونی و تعهد شغلی برای دهیاران متصور نیست
۵. عدم استفاده از تجارب مکتسبه و قانون شناختی، ارتباطات با مجموعه ماموریتهای دستگاهها در تکالیف خدمات رسانی به روستاها دهیاران
۶. آسیب های اجتماعی خانواده دهیاران معزول
از اینکه دوره جوانی و خدمات را پشت سر گذاشت و پس از عزل یا عدم انتخاب مجدد ، به یقین شرایط استخدام در سایر دستگاهها را هم نخواهد داشت و عملا بلا تکلیف رها می شود که هم با مشکلات بیمه ای و هم حقوق و گذران زندگی مواجه میشوند.
✅با این حال شایسته نیست مدیران برنامه ریزان کشور بالاخص وزیر کشور، سازمان امور شهرداران و دهیاریها / شورای عالی شورای اسلامی برای این مهم چاره اندیشی نمایند و درمانی برای این درد اجتماعی قشری بزرگ از جامعه به تعداد روستاهای کشور را در دستور کار قرار دهند.
🎤این در صورتی است که برخی از روستاها دارای رتبه نیروی انسانی با عناوین شغلی مختلف برای انجام امور روستا میتوانند به استخدام در آیند، بخشداری یا فرمانداری میتواند دهیاران معزول و ….را در همان روستاها بکار گیرد تا هم از تجارب آنها استفاده شود و هم زندگی اجتماعی آنان حفظ میشود.
✅نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص میتوانند مساعی باشند و قوانینی متقن وضع نمایند تا آینده خادمین روستاییان که در سالهای اخیر شعار دولتها بازگشت به روستاهاست را سامان بخشند.