کد خبر:3217
پ

حاجت پور: برقراری عدالت در نظام آموزش و پرورش کشور یک ضرورت است

یادداشتی از: کیانوش حاجت پور بیرگانی مدیر مسئول پایگاه خبری منبع خبر پایگاه خبری منبع خبر: عدالت آموزشی و استفاده آحاد مختلف جامعه از امکانات مناسب در امر آموزش و پرورش یک نیاز اجتماعی و از حقوق حقه همه مردم کشور در جای جای این سرزمین محسوب می شود و قطعا مرزبندی دولتی و غیر […]

یادداشتی از: کیانوش حاجت پور بیرگانی

مدیر مسئول پایگاه خبری منبع خبر

پایگاه خبری منبع خبر: عدالت آموزشی و استفاده آحاد مختلف جامعه از امکانات مناسب در امر آموزش و پرورش یک نیاز اجتماعی و از حقوق حقه همه مردم کشور در جای جای این سرزمین محسوب می شود و قطعا مرزبندی دولتی و غیر دولتی نباید فضا را به سوی تبعیض و ناعدالتی سوق بدهد, اما متاسفانه در شرایط امروز حاکم بر کشور, مدارس غیر انتفاعی بیشتر به دنبال کاهش هزینه‌ها و تولید ثروت برای خود هستند و در نگاه کلی به مدارس غیر دولتی با این واقعیت روبرو هستیم که خانواده ها کمترین رضایت را از روند بهبود تحصیلات فرزندانشان ابراز می نمایند. این در حالی است که علیرغم پرداخت مبالغ هنگفت شهریه و فوق برنامه و … توسط خانواده ها به هیچ وجه تناسبی در هزینه های انجام شده و خدمات ارائه شده مشاهده نمی گردد. لذا توجه به تمامی موارد اشاره شده در بالا نیاز ورود متولیان بخش غیردولتی آموزش و پرورش کل کشور به این مهم را بیش از پیش ضروری می نماید.

پرواضح است, در این بین بعضا افرادی که اقدام به تأسیس مدارس غیرانتفاعی می‌کنند اصلی ترین دلیل شان برای ورود به این حوزه بخش درآمدی و اقتصادی آن است و گواه آن اخذ شهریه های بالا از سرپرستان خانوار و کیفیت پایین آموزش دانش آموزان است. در واقع این مدارس بیشتر در پی کاهش هزینه ها و کمی سازی مسئله هستند تا کیفی‌سازی آن, در این بین مدارس شاخصی نیز وجود دارند که از تمامی مواهب و امکانات برخوردارند ولی اکثریت مردم از ثبت نام فرزندانشان در این مدارس بی بهره اند و می توان گفت تسهیلات و مواهب مدارس فوق را به ثروتمندان و طبقات خاص اختصاص داده اند و هرچه خانواده ها مبالغ بیشتری را به مدارس مذکور تزریق کنند کیفیت بالاتری نیز دریافت خواهند نمود که این موضوع مغایر اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و عدالت گستری در سطح کشور می باشد.

مضاف بر این, شرایط فعلی به ایجاد طبقات بالا و پایین در جامعه منجر شده است و میتوان به جرات ادعا کرد, افرادی که از توان بالاتری از نظر مالی برخوردارند به مدارس بهتری خواهند رفت و کیفیت مناسب تری در آموزش نصیب آنها خواهد شد. بنابراین شرایط فعلی آموزش و پرورش کشور در گام دوم انقلاب نیاز به توجه تصمیم‌سازان نظام به این موضوع مهم و اساسی را دوچندان نموده است. چرا که در قانون اساسی امر آموزش و پرورش, بهداشت و درمان و ورزش برای طبقات مختلف جامعه رایگان در نظر گرفته شده است, اما رایگان به معنی بی کیفیت نیست بلکه به معنی کیفی سازی و تخصیص سهم بیشتری از بودجه به بخش دولتی و مردمی است و این مهم مسئولیت نمایندگان خانه ملت را مضاعف نموده و حق الناس قلمداد می شود.

پرواضح است, دولت سیزدهم که شعار مردمی بودن و مردم دوستی را سر می دهد, میبایست برخلاف دولت گذشته که با نگاهی لیبرالیستی به حمایت از طبقه مرفه جامعه روی آورده بود, دهک‌های پایین و متوسط را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد تا این شائبه در میان مردم ایجاد نشود که تحصیلات فرزندانشان نیز دستخوش حضور ثروتمندان و میزان تمول و رقم دارایی های اشخاص گردیده است, بگونه ای که سهم ثروتمندان از این سفره و خوان گسترده نعمت در امر خطیر آموزش برای اقشار ثروتمند بیشتر از دیگران باشد و دهک های پایین و متوسط توان استفاده از این سفره را نداشته و در حقیقت کیفیت نظام آموزشی استاندارد و آینده تحصیلی فرزندانمان به رویا مبدل شود.

امید است در دولت سیزدهم که شعار مردمی بودن را سر داده است, ترتیبی اتخاذ شود تا امکانات بیشتری به مدارس دولتی اختصاص داده شده و سهمیه ها و رتبه های برتر در دانشگاه های تراز اول کشور تنها برای نورچشمی ها و طبقات خاص نباشد, به نحوی که همه مردم به مساوات دیده شوند و آینده متعلق به همه مردم ایران باشند نه فقط ثروتمندان.

منبع
یادداشت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید