بدون توجه به سوابق علی عسگری در راه اندازی پالایشگاه نفتی: موج سواری رسانه ای برای یک انتصاب
✍یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده سردبیر پایگاه خبری منبع خبر پایگاه خبری منبع خبر: در روزهای اخیر، خبر انتصاب دکتر علی عسگری رئیس سابق سازمان صدا و سیما به عنوان مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خبر ساز شد. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی در خاورمیانه پس از «سابک عربستان» و بزرگترین […]

✍یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده سردبیر پایگاه خبری منبع خبر
پایگاه خبری منبع خبر: در روزهای اخیر، خبر انتصاب دکتر علی عسگری رئیس سابق سازمان صدا و سیما به عنوان مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خبر ساز شد.
هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی در خاورمیانه پس از «سابک عربستان» و بزرگترین شرکت بورسی داخل کشور شناخته میشود. این هلدینگ سالهاست در شاخص های فروش، ارزش بازار، میزان صادرات، مدار سودآوری و مقدار ارزش افزوده در سطح نخست کشور قرار دارد. پتروشیمی خلیج فارس متشکل از ۱۵ شرکت تولیدی پتروشیمی و مجموعا ۶۰ شرکت زیر مجموعه می باشد که به تنهایی تامین ۲۰ درصد ارز کشور را به دوش می کشد.
گفتنی است, فروش داخلی و صادراتی هلدینگ خلیج فارس در سال ۲۰۲۰، حدود ۸.۴ میلیارد دلار بالغ گردیده است و در رده ۳۸ امین شرکت شیمیایی دنیا قرار دارد.۴۰ درصد پتروشیمی کشور در اختیار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس می باشد و صادرات سالجاری این مجموعه بزرگ نیز تاکنون به ۵ میلیارد دلار رسیده است.
به همین دلیل انتصاب علی عسگری انتقادات زیادی را در پی داشته است که آیا فردی با معیارهای علی عسگری در بخش پتروشیمی میتواند بزرگترین شرکت پتروشیمی ایران را اداره کند؟
این در حالی است که منتقدین یک طرفه و با هدف های خاص به قضاوت نشستند و بدون در نظر گرفتن سوابق خدمتی دکتر علی عسگری در حوزه های صنعت، فضای سیاسی کشور را با بحران مواجه ساختند.
آنچه کاملا مشهود است، موج سواری رسانه ها که ریشه در هدایت و هدفمندی افرادی در داخل و خارج از کشور بر این موضوع می باشد.
نکته حائز اهمیتی که در این هیاهوی رسانه ای نادیده گرفته شده است, عدم در نظر گرفتن سوابق مدیریتی دکتر علی عسگری در حوزه های صنعت و دفاعی بوده است.
علی عسگری که پیشینه ای قوی در مدیریت صنایع دفاعی، راه اندازی پالایشگاههای نفتی، شرکت فروشگاههای زنجیره ای رفاه و صنعت گردشگری را در پرونده خدمتی خویش یدک می کشد که متاسفانه به چشم تحلیل گران نکته سنج رسانه ای نیامده است.
از سویی در شرایط بحرانی اقتصادی امروز که دیوار بلند تحریم آنهم به طور خاص در حوزه های واردات و صادرات مواد نفتی و فرآورده های آن فشار زیادی را به اقتصاد کشور وارد ساخته است و جبران این مسئله خطیر مستلزم مدیریت و جبران خسارات ناشی از تحریم، مدیریت در برابر بحران تحریم و تبیین راهکارهای برون رفت از آن می باشد, نیازمند حضور یک نیروی قوی و آشنا به امور اقتصادی و روابط بین الملل و به ویژه ارتباطات در سطح دولت دارد .
با این پیشینه و سوابق خدمتی دکتر علی عسگری شاید بهترین شرایط انتصاب وی و استفاده از ظرفیتهای تجربی ایشان در مدیریت این هلدینگ پتروشیمی همین برهه زمانی بوده است تا با تغییر در شرایط به کمک اقتصاد کشور بشتابد.
از این سو موج سواران رسانه ای با شناخت از این ظرفیت ملی و با برجسته سازی شرایط خاص در مدیریت رسانه ملی، سعی در زیر سئوال بردن این انتصابات در دولت سیزدهم دارند.چون واقعا دلشان برای این مملکت نسوخته است و اگریقین حاصل می کردند این انتصاب نتیجه ای در بر ندارد به سکوت خبری اکتفا می نمودند. ولی این همه تکاپو و حساسیت فقط یک معنی دارد و آن هم انتخاب درست علی عسگری در جایگاه مدیرعاملی هلدینگ بزرگ خلیج فارس است.
اگر چه دکتر علی عسگری نیز باید در انتصاب مدیران قوی و کارآمد و متعهد که جایی برای نقد باقی نگذارد تلاش کند, تا اعتماد عمومی را با برنامه ریزی مناسب در کمک رسانی به اقتصاد کشور و برداشتن موانع در مسیر تولید، صادرات مواد نفتی و … فعالیت در حیطه ماموریت شرکت, افزایش دهد.