اشتباه فاحش برنامه ریزان شهرداری تهران در رابطه با مدیریت ترافیک شهر؛ برنامه های شهرداری پایتخت شهروند محور نیست
به گزارش سرویس حقوقی پایگاه خبری منبع خبر، شهرها محل هایی با انباشتگی و تمرکز بالای فعالیت های اقتصادی بوده و دارای ساختار فضایی پیچیده ای هستند که به وسیله سامانه های حمل و نقل پشتیانی می شوند. از این رو موضوع جابجایی انسان و کالا از مهمترین و قدیمی ترین دغدغه های جوامع انسانی و به خصوص جوامع شهری بوده است.
قلم دکتر نادر شکری متخصص حقوق شهرداری ها
به گزارش سرویس حقوقی پایگاه خبری منبع خبر، شهرها محل هایی با انباشتگی و تمرکز بالای فعالیت های اقتصادی بوده و دارای ساختار فضایی پیچیده ای هستند که به وسیله سامانه های حمل و نقل پشتیانی می شوند. از این رو موضوع جابجایی انسان و کالا از مهمترین و قدیمی ترین دغدغه های جوامع انسانی و به خصوص جوامع شهری بوده است. تأثیر متقابل سیاست، اقتصاد، فرهنگ عمومی و رفتارهای انسانی بر حوزه حمل و نقل و ترافیک، انکارناپذیر است و همین امر پیچیدگی رو به رو شدن با این حوزه را به دنبال داشته است. هرچه که شهر بزرگتر باشد پیچیدگی و پتانسیل اختلال در آن بیشتر است علی الخصوص هنگامی که این پیچیدگی به نحوی مؤثر مدیریت نگردد.
شهرداری تهران به عنوان یکی از نهادهای متولی اصلی و اثرگذار در کنترل و مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری دارای شرح وظایف و مأموریت هایی است که در صورت توجه ویژه به آنها قادر است تا بخش عمده ای از این مشکلات را حل و فصل نماید. سرفصل مأموریت های مذکور به شرح زیر است:
۱- توسعه حمل و نقل عمومی
۲- توسعه حمل و نقل پاک و غیرموتوری ایجاد پیاده روها، پیاده راهها، مسیرهای دوچرخه سواری
۳- مدیریت تقاضای سفر
۴- طراحی و تهیه برنامه عملیاتی کنترل هوشمند ترافیک
۵- مدیریت عرضه تسهیلات حمل و نقل
۶- ایجاد ارتباط بین کاربری زمین و حمل و نقل (ضرورت وجود ارتباط دائم و هماهنگ بین حوزه های شهرسازی، عمران و حمل و نقل و ترافیک)
۷- تهیه برنامه عملیاتی ایمنی ترافیک شهر تهران
مشکلات شهر تهران در زمینه حمل و نقل و ترافیک که شامل آلودگی هوا، تراکم ترافیک، کمبود حمل و نقل عمومی کارآمد و با کیفیت، پایین بودن ایمنی سفرهای درون شهری می شود، برای همه مردم قابل احساس و درک است چرا که این مشکلات موجب کاهش چشمگیر فضاهای زیست پذیر که در خدمت آسایش شهروندان باشد شده است. اما این مشکلات معلول یک علت اساسی تر هستند، و آن علت استیلای چندین دهه ای خودرو محوری بر برنامه ریزی و مدیریت شهر است و بدیهی است در شهری که برنامه ریزی، خودرو محور باشد، انسان ها در اولویت اول قرار نمی گیرند و باعث می شود که همه این مشکلات ایجاد شود.