عکاس :
پ

آیین سنتی روضه خوانی در دهه اول محرم در روستاهای شمال کشور

به قلم عبدالرسول جوادی بالاجاده

له گزارش پایگاه خبری منبع خبر، یکی از سنتهای دیرین و ارزشی در روستاهای شمال کشور در منطقه غرب استان گلستان رواج دارد اقامه عزای شهدای کربلا به شیوه “سنت روضه خوانی ” است .

✅این سنت که دارای پیشینه و سبقه بسیار طولانی میباشد از گذشته در دهه محرم با اعلام نذر کنندگان کاروان عزاداران در قالب دسته های روضه خوانی در مساجد و تکایا و منازل اقامه می شده است .

👈در این سنت که سخنرانان و روضه خوانان و مداحان با دعوت از صاحبین منازل در منازل اهالی ورود می یافتند و مداحان نوحه سرایی میکردند که به نوحه خوانها ” پا منبری خوان ” شهرت داشتند .

✅در هر مجلس یک یا دونفر از نوحه خوانها نوحه ای از حماسه و شهدای کربلا میخواندند و حاضرین سینه زنان اشعار پیگیری را با صدای بلند میخوانند.

✅ در این مجالس که بیشتر بدون استفاده از امکانات صوتی انجام می پذیرفت مداحان در کنار منبر ایستاده و با ذکر یا علی یاعلی و لعنت بر قاتلین امام حسین و صلوات بر رسول الله نوحه خوانی میکردند .

این آیین سنتی در روستای بالاجاده قدمتی بسیار داشته و دارد

✅از نوحه خوانهای معروف در دهه های ۵۰ و۶۰ و ۷۰ در روستای بالاجاده کردکوی میتوان به ذاکرین اهل بیت مرحومان مغفور “حاج علیرضا نورمحمدی (مشدا) ، حاج عبدالرحیم فرخی ، حسین علی هزارجریبی ، علی اکبر زمانی ، حاج نعمت پور محمد حسین، شیخ هادی فرخی ، ملا حاج عبدالله زمانی، حاج علی یزدی ، حاج عباس فرخی (شیخ هادی )، مرحوم حیدر زمانی، حاج آقای شریف موسوی، ابراهیم ساوری و سید نصرت حسنی .شیخ حسین عشرستاقی ، … و در دهه های ۸۰ و ۹۰ حاج سید رضا نورحسینی ، حاج ابوالقاسم فرخی ، سید نصرت الله حسینی ، حاج احمد زمانی ، آقای رمضانی ، مرحوم مهدی کاتبی ، مرحوم علی دانشور، علیرضا ایثاری و … را میتوان اشاره کرد .

✅از سخنرانان و منبریهای معروف روستای بالاجاده در دهه های پیشین مرحومان مغفور حضرات
حجج الاسلام شیخ ابوالحسن فرخی ، شیخ اسدالله درخشانی ، شیخ لطف الله زمانی .شیخ محمد شعبانی و در دهه های اخیر نیز طلبه های روستا حضرات حجج الاسلام شیخ راحیل (حمید ) رضاییان ، شیخ نورعلی یزدی ، شیخ مصطفی فرخی ، شیخ محمد رضا بهرامی ، شیخ عابس درخشانی و….را می توان نام برد .

✅این سنت به روش سنتی برگزار می شد و از مسجد معمولا مسجد مهدیه آغاز می شد و به بیش از سی الی چهل منزل ، تکیه و مسجد در طول روز ادامه می یابد .

👈در هر منزل که مجلس روضه بر پا می شد نوحه خوان نوحه سرایی میکرد و سخنران موضوعی را در زمانی کمتر از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بیان میفرمود و در پایان مجلس هم برای مومنین و صاحب مجالس دعا میکردند و توسلی به شهدای کربلا دارند

👈از گذشته منازل اهالی روستا که روضه خوانی می شده است عزاداران و روضه خوانها را بوسیله چای، نان محلی ، میوه و گاها شیر برنج (شیر آش ) .قتلمه و….پذیرایی می شدند .

✅در سالیان اخیر این سنت بسیار ارزشی از منازل به مساجد انتقال یافته و نذری داران اقامه عزا با هماهنگی مساجد مجالس روضه خوانی را به صورت متمرکز برگزار می کنند.
لیکن با تقاضای صاحبان مجالس بازگشتی دوباره داشته است و روضه خوانی ها در منازل برگزار می‌شود

و برخی از اهالی همچنان به روش سنتی این سنت را اجرا میکنند و روضه خوانی را در منازل برگزار میکنند .

✅از مهمترین آورده های این سنت میتوان صله رحم اهالی و اجتماع مذهبی و کاروانهای عزاداری در محلات و روضه خوانی و سنت عزاداری و فراگیر شدن و فرهنگ سازی آن در بین نوجوانان و کودکان و آشنایی آنان با این فرهنگ و مهمتر از همه وفاق و یکدلی و تعاون اهالی در برگزاری این سنت را میتوان یاد کرد .

 

 

منبع
بادداشت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید