کد خبر:7906
پ
نقدی بر عملکرد آموزش و پرورش

کیانوش حاجت پور بیرگانی: کمبود امکانات مدیران مدارس را از اهداف اصلی شان دور کرده و نتیجه امتحانات نهایی دانش آموزان را تحت الشعاع قرار خواهد داد

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری منبع خبر، کیانوش حاجت پور بیرگانی فعال رسانه ای در خصوص مشکلات موجود در نحوه صحیح اداره مدارس کشور در مقاطع تحصیلی مختلف و عدالت در تخصیص منابع موجود گفت: مسائلی اعم از تامین منابع جهت اداره کردن مدارس از میز و صندلی و اسباب و اثاثیه گرفته تا ملزوماتی از جمله پرینتر، فکس، قبوض حامل های انرژی و تلفن، تامین صبحانه معلمین، هزینه کلاس های فوق برنامه، هزینه اعزام دانش آموزان به مسابقات ورزش و علمی، برگزاری جلسات مختلف، برگزاری همایشات مناسبتی و … در کنار تعمیرات جزئی و یا کلی و استهلاک ساختمان و سیستم گرمایشی و سرمایشی و … همه و همه هزینه های گزافی را بر عهده متولیان اداره مدارس کشور گذاشته است. ولی برای این هزینه ها با توجه به ماهیت نقش خدماتی بودن مدارس، پولی به آنها از سوی آموزش و پرورش بر اساس اصل تطابق هزینه با ورودی پول تزریق نمی شود.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری منبع خبر، کیانوش حاجت پور بیرگانی فعال رسانه ای در خصوص مشکلات موجود در نحوه صحیح اداره مدارس کشور در مقاطع تحصیلی مختلف و عدالت در تخصیص منابع موجود گفت: مسائلی اعم از تامین منابع جهت اداره کردن مدارس از میز و صندلی و اسباب و اثاثیه گرفته تا ملزوماتی از جمله پرینتر، فکس، قبوض حامل های انرژی و تلفن، تامین صبحانه معلمین، هزینه کلاس های فوق برنامه، هزینه اعزام دانش آموزان به مسابقات ورزش و علمی، برگزاری جلسات مختلف، برگزاری همایشات مناسبتی و … در کنار تعمیرات جزئی و یا کلی و استهلاک ساختمان و سیستم گرمایشی و سرمایشی و … همه و همه هزینه های گزافی را بر عهده متولیان اداره مدارس کشور گذاشته است. ولی برای این هزینه ها با توجه به ماهیت نقش خدماتی بودن مدارس، پولی به آنها از سوی آموزش و پرورش بر اساس اصل تطابق هزینه با ورودی پول تزریق نمی شود.

لذا یک مدیر مدرسه دلسوز علاوه بر مسئولیت اصلی اش که همانا توجه به آینده آموزشی و پرورشی دختران و پسران این سرزمین است میبایست هر روز از صبحگاه تا شامگاه به تامین هزینه برای رفع و پوشش موارد فوق بپردازد و لاجرم از وظیفه اصلی خود یعنی برنامه ریزی آموزشی، تقویت کادر معلمین و حتی بعضاً حمایت از آنها و نگاه آینده نگرانه به دانش آموزان علی الخصوص نفرات نخبه و آینده دار فاصله معناداری گرفته است و متاسفانه علیرغم میل باطنی شان بیشتر در نقش مسئول تدارکات عمل می کنند تا مدیر مدرسه!

مدیر مسئول پایگاه خبری منبع خبر در ادامه تصریح کرد: در شرایط فوق الاشاره متاسفانه آموزش و پرورش کار را به عهده مدیران مدارس گذاشته تا تامین منابع و اعتبارات را از طریق اولیاء دنبال می کنند. به واقع در بودجه سالیانه مصوب کشور برای مسائل سخت افزاری و پشتیبانی از مدارس کشور اعداد قابل توجهی تخصیص داده شده است، ولی نکته حائز اهمیت مدیریت و عدالت در تخصیص این منابع است که با توجه به شرایط فعلی این مهم محقق نشده و همین عامل مزیدی بر عدم کفایت امکانات موجود در مراکز آموزشی دولتی و نیمه دولتی شده است. بطوریکه امکانات موجود کفاف منابع در اختیارِ مدیران مدارس را نمی دهد و مدیران مدارس به ناچار اولیاء دانش آموزان را درگیر پرداخت مبالغی تحت عنوان اهدایی والدین نموده اند که بعضاً منجر به ایجاد فضای نارضایتی و چالش ها و تبعات پیرامونی میان والدین و کادر مدارس گردیده است.

در همین خصوص باید به مسئله نهایی شدن امتحانات پایه های دهم و یازدهم نیز اشاره نمود که اجرای این طرح با امکانات موجود فاصله معناداری دارد و این کمبودها منجر به عدم اجرای به موقع امتحانات نهایی خواهد شد و مثلاً امتحانی که باید راس ساعت ۸ برگزار شود با تاخیر انجام خواهد شد و به تبع استرس مدیران و کادر مدرسه را به همراه خواهد داشت و نهایتاً این استرس به دانش آموزان منتقل شده و تاثیر مسقیم بر نتیجه امتحانات خواهد گذاشت. یعنی متضرر واقعی دانش آموزان و خانواده های آنها خواهند بود. قطعاً با توجه به اینکه بخش اعظمی از سهم کنکور را نمرات پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم به خود اختصاص داده است، آینده تحصیلی و دانشگاهی دختران و پسرانمان را به مخاطره خواهد انداخت.

این فعال رسانه ای در پایان تاکید کرد: روی صحبت ما از جایگاه رسانه شخص وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است؛ عدالت حکم می کند که رویه ای اتخاذ گردد تا در تقسیم منابع موجود بصورت سلیقه ای و شخصی عمل نشود و همه مدارس دولتی و نیمه دولتی از این اعتبارات بهره مند شوند و به این بهانه که برخی مدارس در مناطق برخوردار هستند از تخصیص مکفی منابع پولی به آنها خودداری گردد. امیدواریم برای حل مشکلات مذکور وزارت آموزش و پرورش با جلب حمایت همه دستگاه ها شرایط بهتری را برای اداره کردن مدارس در کشور ایجاد نمایند.

منبع
سرویس اجتماعی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید