گفتگوی ویژه با همت رادیو ایران
وزیر آموزش و پرورش: ماموریت بزرگ آموزش و پرورش، تربیت نسل است
سرویس اجتماعی پایگاه خبری منبع خبر- وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم گفت: شش تحول چرخشی در آموزش و پرورش رخ داده که در راستای مبارزه با فقر و عدالت آموزشی است. به گزارش پایگاه خبری منبع خبر و به نقل از شبکه رادیویی ایران، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم، هفتادمین وزیر آموزش و پرورش در تاریخ کشور و هفدمین وزیر بعداز انقلاب، در برنامه «هیات دولت» رادیوایران در خصوص تحولات و چرخش های نوین نکاتی را مطرح کرد.
سرویس اجتماعی پایگاه خبری منبع خبر– وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم گفت: شش تحول چرخشی در آموزش و پرورش رخ داده که در راستای مبارزه با فقر و عدالت آموزشی است. به گزارش پایگاه خبری منبع خبر و به نقل از شبکه رادیویی ایران، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم، هفتادمین وزیر آموزش و پرورش در تاریخ کشور و هفدمین وزیر بعداز انقلاب، در برنامه «هیات دولت» رادیوایران در خصوص تحولات و چرخش های نوین نکاتی را مطرح کرد.
ماموریت مهمی چون تربیت نسل
وی طی سخنانی گفت: وزارت آموزش و پرورش از جمله وزراتخانه های بسیار بزرگ و با اهمیت دولت می باشد و به دلیل اینکه ماموریت بزرگی چون تربیت نسل را بر عهده دارد تبعاً نیمی از دولت به شمار می رود. مرادصحرایی ادامه داد: هر تصویری که از آینده ایران داریم از آموزش و پرورش امروزمان قابل رویت است بدین جهت طبیعی به نظر می رسد چالش ها و مسائل پیرامونش هم متناسب با ماموریتی که دارد بزرگ و در حقیقت متفاوت باشد.
چالش وزارتخانه در بعد نیروی انسانی
وی مهمترین چالش این وزارتخانه را نیروی انسانی چه در کمیت و چه در کیفیت دانسته و افزود: در بحث کمیت از این لحاظ ما در این دولت و در شرایطی وزارت آموزش و پرورش را تحویل گرفتیم که تعداد استخدام های قبل از ما بسیار پایین آمده و رویکردهای مبتنی بر تربیت در مدارس غیر دولتی جایگزین مدارس دولتی شده بود. دولت مطابق قانون اساسی و بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکیدات فراوانی بر تربیت در مدارس دولتی شده است. استخدام هم شیوه ی مناسبی برای تربیت معلم نیست، لذا هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت مشکل داریم. بنابراین در دوسالی که گذشت مجوزهای استخدامی که برای آموزش و پرورش صادر شده همه در دانشگاه های تربیت معلم و هم در ردیف های استخدامی از طریق ماده ی ۲۷ براساس تبصره ی دانشگاه فرهنگیان تقریبا دوبرابر نسبت به سال های قبل رشد داشته است. همچنین با توجه به کمیتی که با آن مواجه هستیم و سیل عظیمی از بازنشستگی حال حاضر و آینده نه چندان دور، امسال بازنشسته هایمان عدد قابل توجهی است و بر همین اساس از همکاران مان تقاضا کرده ایم که بمانند و در آموزش و پرورش خدمت کنند.
بیش از ۵۷ هزار استخدام داشته ایم
وی در خصوص استخدام بیش از ۵۷ هزار معلم تصریح کرد: از لحاظ کیفیت از این حیث مشکل مان جدی است. چراکه در فاصله ی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ تقریبا ۶۰۰ هزار معلم وارد آموزش و پرورش شده اند، که حدود ۲۵ درصد از پیش بینی های این حوزه را شامل می شود. از الباقی که جذب کرده ایم نیز تعدادی از آنها را توانستیم آموزش دهیم. مضاف بر این، امسال نیز ۵۷ هزار استخدام از طریق ماده ی ۲۸ دانشگاه فرهنگیان داشتیم و بخشی هم از طریق مصوبات مجلس شورای اسلامی، با صدور چند قانون براساس نیروهای حق التدریس، شرکتی، نهضتی و خرید خدمتی و بعضی عناوینی که در آموزش و پرورش وجود داشته است وارد این جرگه شده اند و نکته حائز اهمیت این است که در جذب این نیروها حداقل انتظاری که وجود دارد این است که به آنها آموزش یکسان داده شود که متاسفانه این مهم نیز رعایت نشده است که با حجمی از انتقادات و نارضایتی از سوی جامعه و خانواده ها به طور خاص و عام مواجه هستیم مبنی بر اینکه برخی معلمان توانایی های لازم و مورد انتظار را ندارند. البته استثنی هم وجود دارد و تعدادی از این عزیزان بسیار خوب و تربیت دیده بودند و قطعاً برنامه توانمند سازی از یک جهت وظیفه ی ما بوده که در ده سال اخیر آنرا به خوبی اجرا نکرده اند.
تاسیس مرکز ملی سرمایه انسانی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تاسیس مرکز ملی سرمایه انسانی گفت: در دوسال گذشته در این دولت مرکز ملی سرمایه انسانی تاسیس شد و رتبه بندی را به این مرکز گره زدیم بطوریکه معلمین جدید الورود کاملا دوره های تربیتی را بگذارند و آموزش لازم را ببیند و بعد وارد عرصه ی خدمت در آموزش و پرورش بشوند.
مقاوم سازی بیش از بیست هزار مدرسه
رضا مراد صحرایی ادامه داد: بعداز بررسی چالش های موجود در کمی سازی و کیفی سازی نیروی انسانی، دومین معضل فضا و تجهیزات موجود در این وزارتخانه در جای جای ایران اسلامی بوده است. چراکه دیدگاه تقویت مدارس غیر دولتی باعث شده است که در مدرسه سازی کمی عقب بیافتیم و امروز بخش قابل توجهی از مدارس ما نیاز به تجهیزات داشته باشند. بطوریکه تقریباً بیست هزار از ظرفیت مدارس موجود نیاز به مقاوم سازی داشته و در مواردی هم نیاز به تخریب و بازسازی دارند که در دولت قبل عملکردی را در این خصوص شاهد نبودیم. لذا بر حسب نیاز مدارس موجود در آغاز دولت توانستیم از ۳ هزار میلیارد بودجه تخصیص یافته تنها ۱۱۲ میلیون را دریافت نماییم ولی این بودجه هم با دخل و خرج مان همخوانی ندارد.
برنامه تامین معلم
رضا مراد صحرایی با اشاره به برنامه های این وزارتخانه در سال تحصیلی جدید مهرماه گفت: اولین برنامه که به صورت جدی پیگیر آن هستیم تامین معلم است تا از این طریق بتوانیم ۷۵ هزار معلم را امسال وارد مدارس نماییم. در حقیقت استخدامی جدید داریم.
آماده سازی مدرسه ها
وی اضافه کرد: ما در قالب چند طرح، مدارس را آماده پذیرش دانش آموز می کنیم. مثلاً در مناطق محروم طرح «شهید عجمیان» در حال اجراست که درآن طرح بیش از ۲۰ هزار کلاس درس بر مبنای سالم سازی تجهیز می شوند.
ریشه کن کردن بیسوادی
مرداد صحرایی با اشاره به اهمیت سوادآموزی از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون، تاکید کرد: برای ریشه کن کردن بیسوادی در استانها و مناطق محروم کار بی وقفه ای را شروع کردیم چراکه متاسفانه حجم ترک تحصیل در این مناطق بسیار زیاد بوده و از عمده دلایل آن میتوان به کرونا اشاره کرد که منجر به این شد تا مدارس شبانه روزی و روستاهای مرکزی تعطیل شدند.
وی ادامه داد: رویکرد دیگری هم که می توان به آن اشاره کرد، رویکردهای آرمانی است تا بطور مثال از این طریق بچه ها را با فضای مجازی آشنا کنیم و در بحث مدارس عشایری نیز با ظرفیت دوازده اداره ی عشایر و ادارات جداگانه در ۲۹ استان کشور فعالیت داریم. مسلماً قوانین و ضوابط این مراکز دانش آموزی کاملاً متفاوت است گواه این مهم این است که ما ۳ هزار معلم داریم که با ایل کوچ می کنند و در نوع خود منحصر به فرد بوده و با دیگر نقاط متفاوت عمل می شود. لذا در مهرماه برای مناطق روستایی و عشایری و شهری و آماده کردن مدرسه ها جزو اولویت اصلی ما به شمار می روند. مضاف بر این، برنامه ریزی کردیم تا از آغاز سال ۲۰ هزار مدرسه را افتتاح کنیم و تقدیم جامعه ی دانش آموزی کشور نماییم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث کتاب های درسی علی رغم اینکه در بحث یارانه تغییر جدی پیدا کرده است ما ۱۵۳ میلیون جلد کتاب را داریم و به موقع به دست دانش آموزان می رسانیم. موضوع آموزش معلمان را در دستور کار قرار داده ایم. همچنین همکاران ما در آموزش ابتدایی طرح «شهید همت» را در دستور کار دارند و در این طرح بیش از ۱۰۰ هزار معلم آموزش می بینند و برنامه هایی که معاونت تربیت بدنی تدبیر کرده است از جمله برنامه های ورزشی جدید، فضاهای مخصوص ورزش کودکان و نوجوانان و احداث زمین چمن در مدارس در دست انجام است که باعث تخلیه انرژی، تزریق نشاط و شادابی در میان فرزندانمان می شود.
از پروژه ی مهر تا ثبت نام دانش آموزی
وی خاطر نشان کرد: دو پروژه ی جدی داریم یکی پروژه ی مهر و دوم پروژه ی ثبت نام در خصوص سنجش و شناسایی دانش آنوزان است که همین فرایند ثبت نام بسیار فرایند پیچیده ای است و اینکه سامانه املاک و اسکان و سامانه ثبت احوال باید تایید بدهند تا ما ثبت نام کنیم یعنی اطلاعات مکانی و سجلی دانش آموز باید به تایید برسد و ما امسال شانزده و نیم میلیون دانش آموز ثبت نامی داریم. یک اتفاق دیگر که در حوزهی اتباع افتاد این بود که بالاخره کشور ما پذیرفت برای اتباع کشور همسایه باید مدرسه و کلاس درس تدوین کنیم. اینها بیکار بودن و بیسواد بودنشان هم برای خودشان و هم برای ما خطر داشت و هم اینکه یک وظیفه ی انسانی است که بابت اجرای این وظیفه بسیار خشنودیم و ما این بچه های جنگ و اتباع را مدیریت خوبی کردیم.
آموزش ویژه برای معلمان و مدیران
وی در ادامه اذعان داشت: در پایان شهریورماه آموزش ویژه ای برای معلمان و مدیران داریم و در تهران ۴۰۰ هزار تن از مدیران مدارس به همراه معلمان باید دوره ببینند، همچنین برای خانواده ها نیز آموزش از طریق انجمن اولیا و مربیان داریم.
مراد صحرایی تصریح کرد: وظیفه ما ایجاد یک زیست بوم مدرسه است به خصوص در دوره ی ابتدایی که بچه ها انرژی شان را تخلیه می کنند و نشاط و شادابی داشته باشند و اشاره کنم مدرسه یار خانواده است نه جایگزین خانواده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در این دولت شش چرخش تحولی اتفاق افتاد، چرخش اول در اجرای واقعی روند تحول در مدارس عادی، چرخش دوم کار بسیار ماندگاری هست اجرای قانون رتبه بندی همه معلمان به صورت ثابت و مشخص که این رویه هرسال هست، چرخش سوم آثار موارد پرورشی است که به صورت مشهودی می بینیم، چرخش چهارم اجرای طرح نماد ما اینجا برنامه ریزی می کنیم و جلوی آسیب را می گیریم، تربیت معلم به طور جدی پیگیری می کنیم و انجام هم می شود، تامین رفاه معلم و بیمه شبه طلایی که انشاالله رویش کار می شود و اجرای قانون تاثیر ۴۰ درصد از امتحانات نهایی دانش آموزان در ورود به دانشگاه هاست که در واقع با هدف مبارزه با فقر و عدالت آموزشی است.
منبع
سرویس اجتماعی